Керуючись пп.44 п.1 ст.26, пп.2 п.а ст. 28, пп.8 п.а ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Законом України «Про захист прав споживачів», Указом Президента України «Про впорядкування механізму сплати ринкового збору», Наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо базових моделей ринків з продажу продовольчих та непродовольчих товарів», п.2 Наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства внутрішніх справ України, Державної податкової адміністрації України і Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України «Про затвердження Правил торгівлі на ринках», ст.5 п.2 Закону України «Про безпечність та якість харчових продуктів», Постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.2009 №868 «Деякі питання організації діяльності продовольчих, непродовольчих та змішаних ринків», з метою визначення порядку функціонування ринків та торговельних майданчиків, прав і обов’язків адміністрації (керівників) ринків, суб’єктів господарювання, фізичних осіб, які здійснюють торговельну діяльність на ринках та торговельних майданчиках міста Мелітополя, Мелітопольська міська рада Запорізької області ВИРІШИЛА: 1. Затвердити Правила торгівлі на ринках міста Мелітополя згідно з додатком. 2. Це рішення набуває чинності з 1 жовтня 2010 року.
Додаток до рішення 51 сесії Мелітопольської міської ради Запорізької області V скликання від 30 .09.2010 № 5
Правила торгівлі на ринках міста Мелітополя
1. Загальні положення 1.1. Ці Правила визначають вимоги до функціонування створених в установленому порядку ринків усіх форм власності, організації оптово-роздрібного продажу на них сільгосппродуктів, продовольчих і непродовольчих товарів, худоби, тварин, кормів тощо, надання послуг, додержання ветеринарних, санітарних, протипожежних вимог і правил безпеки праці на ринках, прав споживачів і вимог податкового законодавства.
1.2. Ринок — це суб’єкт господарювання, створений на відведеній за рішенням органу місцевого самоврядування земельній ділянці і зареєстрований в установленому порядку, на якому суб'єкт господарювання надає послуги та створює для продавців і покупців належні умови у процесі купівлі-продажу товарів за цінами, що складаються залежно від попиту і пропозицій (далі – ринок).
1.3. Ринок незалежно від форми власності та організаційно-правової форми керується у своїй діяльності законодавством України, рішеннями органів місцевого самоврядування, цими Правилами та іншими нормативними актами.
1.4. Тарифи на послуги, що надаються ринками, затверджуються згідно з чинним законодавством.
1.5. Торгівлю на ринках можуть здійснювати фізичні особи - громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства, суб'єкти підприємницької діяльності, а також юридичні особи незалежно від форм власності (далі - продавці).
2. Класифікація ринків та основні поняття Мережа ринкового господарства складається з: ринків; міні-ринків; філіалів ринків; торговельних майданчиків (включаючи орендовані); торговельних рядів; ринкових комплексів; торгово-сервісних комплексів.
Філіали ринків - несамостійні підрозділи ринків, які створюються в місцях виникнення стихійної торгівлі й підпорядковуються найближчим ринкам.
Торговельні майданчики (включаючи орендовані) - замощені чи заасфальтовані ділянки землі, облаштовані на територіях ринків або автономно, які зареєстровані у встановленому порядку і призначені як для індивідуальної торгівлі суб’єкта підприємницької діяльності, так і для організації на них торговельних місць для надання іншим суб’єктам. Торговельні майданчики можуть використовуватися для продажу продукції і товарів з автомашин, візків, причепів та організації сезонних ярмарків, базарів.
Торговельні ряди - криті або відкриті прилавки (столи) або об'єкти дрібнороздрібної торговельної мережі (кіоски, палатки, ларьки, павільйони тощо), розташовані на замощених або заасфальтованих ділянках територій ринків чи на автономних територіях, відведених у встановленому порядку.
Ринковий комплекс - об'єкти ринкової торгівлі цілорічного використання (у капітальних будівлях) і сезонного використання (на відкритих майданчиках під навісами) з приміщеннями підприємств торгово-побутового призначення - роздрібної та оптової торгівлі, побутового обслуговування, закладів ресторанного господарства, готелів.
Торгово-сервісний комплекс - сукупність функціонально й організаційно взаємозв'язаних об'єктів торгівлі та послуг, зосереджених у єдиному архітектурному комплексі.
Стаціонарний ринок повинен мати відокремлену та відгороджену від проїжджої частини, житлового та комунального секторів ділянку землі, зручне сполучення громадського транспорту загального користування, безпечні для руху пішоходів входи і виходи, штучне освітлення території ринку, автостоянок та під’їздів, телефонний зв’язок, радіовузол або гучномовець на ринках з кількістю торговельних місць більше 250, електро- та водопостачання, водовідведення, туалет, облаштовані контейнерами майданчики для збирання відходів і сміття, адміністративні будівлі, спеціалізовані торговельні павільйони, охорону, лабораторію ветеринарно-санітарної експертизи.
За конструкцією ринки можуть бути криті, відкриті та комбіновані; за часом діяльності ринки бувають: постійно діючі або сезонні; ранкові та вечірні, нічні; за видами економічної діяльності: з оптової торгівлі, роздрібної торгівлі та оптово-роздрібної торгівлі; за товарною спеціалізацією: продовольчі, непродовольчі, змішані, сільськогосподарські, спеціалізовані (з реалізації окремих груп товарів: транспортних засобів, худоби та кормів, тварин і птахів, квітів тощо).
Адміністрація ринку - суб'єкт господарювання, який відповідно до цих Правил отримав дозвіл на розміщення ринку і є відповідальним щодо стягнення та перерахування до бюджету ринкового збору, та надає основні і додаткові послуги.
Торговельне місце – площа, відведена для розміщення необхідного для торгівлі інвентарю (вагів, лотків, іншого інвентарю) та здійснення продажу продукції з прилавків (столів), транспортних засобів, причепів, візків (у тому числі ручних), у контейнерах, кіосках, палатках, секціях, тощо. Одне торговельне місце на прилавках (столах) дорівнює одному погонному метру. При продажу продукції (товарів) з транспортного засобу, причепу, візка, у тому числі ручного, у павільйонах, батискафах, контейнерах, кіосках, палатках тощо, одне торговельне місце дорівнює двом повним чи неповним квадратним метрам займаної площі. При продажу автотранспорту, мотоциклів одним торговим місцем є площа, яку займає одиниця автотранспортного засобу.
На ринку ЗАТ ВКФ „Універсал” для крупногабаритних батискафів, в яких здійснюється продаж наступних товарів: меблів, лінолеуму, килимових покриттів, побутової техніки встановити розмір одного торговельного місця 2,5х5 кв.м.
Ринковий збір - це плата за право займання торговельного місця на ринках усіх форм власності, в тому числі у павільйонах, на критих та відкритих столах, майданчиках (включаючи орендовані), з автомобілів, візків, мотоциклів, ручних візків тощо.
3. Порядок створення та припинення діяльності ринків 3.1. Суб’єкт господарювання повинен мати затверджений відповідним органом місцевого самоврядування план території ринку, в якому зазначається розмір земельної ділянки, інформація про наявність правовстановлюючих документів на неї, кількість торговельних місць та займана ними площа, площа стоянок для транспортних засобів (із зазначенням кількості таких засобів, що можуть розміститися на стоянці), найменування, призначення і площа будівель та інших споруд, розташованих на території ринку).
3.2. План території ринку узгоджується з міською санітарно-епідеміологічною станцією, управлінням ветеринарної медицини в місті Мелітополі, Мелітопольським міським управлінням ГУ МНС України в Запорізькій області, Держнаглядохоронпраці, Мелітопольським відділом інспекції архітектурно-будівельного контролю, Мелітопольською філією ДП «Запоріжжястандартметрологія» Держспоживстандарту України, відділом ДАІ з обслуговування адміністративної території м. Мелітополя, Мелітопольського району та автомобільно-технічної інспекції УДАІ ГУМВС України в Запорізькій області та іншими контролюючими органами.
Розроблений в проектній організації план території ринку узгоджується з Управлінням містобудування та архітектури Мелітопольської міської ради, міською санітарно-епідеміологічною станцією, управлінням ветеринарної медицини в місті Мелітополі, Мелітопольським міським управлінням ГУ МНС України в Запорізькій області, Мелітопольським відділом інспекції архітектурно-будівельного контролю, відділом ДАІ з обслуговування адміністративної території м. Мелітополя та Мелітопольського району, управлінням житлово-комунального господарства Мелітопольської міської ради.
План-схема розміщення об’єктів на території ринку затверджується рішенням виконавчого комітету Мелітопольської міської ради.
Улаштування та утримання території ринків повинно відповідати вимогам діючих Санітарних правил утримання територій населених місць та Ветеринарно-санітарних правил для ринків, затверджених наказом Головного державного інспектора ветеринарної медицини України.
3.3. Рішення про організацію ринку, введення в експлуатацію чи припинення його діяльності приймається органом місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
3.4. Дозвіл на розміщення ринку на території м. Мелітополя видається виконавчим комітетом відповідно до Положення про місцевий збір за видачу дозволів на розміщення об’єктів торгівлі та сфери послуг на території м. Мелітополя, затвердженого рішенням сесії Мелітопольської міської ради.
У разі порушення Положення про місцевий збір за видачу дозволів на розміщення об’єктів торгівлі та сфери послуг на території м. Мелітополя строк дії дозволу на розміщення ринку, як об’єкту сфери послуг, призупиняється до усунення недоліків.
3.5. Реконструкція (переобладнання, модернізація), зміна спеціалізації, забудова території та закриття ринку здійснюється в установленому порядку за умови забезпечення підприємців іншими торговельними місцями з урахуванням рекомендацій місцевої галузевої ради підприємців.
Адміністрація ринку (суб’єкт господарювання) за рік до початку проведення робіт з реконструкції (переобладнання, модернізації), зміни спеціалізації, забудови території та закриття ринку повідомляє про це підприємців, які провадять торговельну діяльність на території ринку, та подає до органу місцевого самоврядування заяву про необхідність забезпечення таких підприємців іншими торговельними місцями.
Реконструкція ринків повинна виконуватися після узгодження з відповідними службами міста, отримання необхідних дозвільних документів, згідно з чинним законодавством та з урахуванням сучасних архітектурно-планувальних вимог.
3.6. Забороняється надавати у користування торгові місця, які не зазначені в плані території ринку.
3.7. Припинення чи призупинення діяльності ринку здійснюється у порядку та за умовами, передбаченими чинним законодавством.
4. Режим роботи ринку 4.1. Режим роботи ринку встановлюється суб’єктом господарювання за погодженням з виконавчим комітетом Мелітопольської міської ради.
4.2. Органи місцевого самоврядування мають право вносити корективи стосовно режиму роботи ринків та торговельних майданчиків у передсвяткові та святкові дні, для проведення міських заходів з метою створення зручних умов для мешканців міста.
4.3. Час роботи окремих об’єктів торгівлі на території ринку регламентується загальним режимом його роботи.
4.4. У разі планового закриття ринку, окремих його приміщень або частин території ринку (для проведення санітарних заходів, ремонту, технічного переобладнання) суб'єкт господарювання повинен не пізніше як за чотирнадцять днів повідомити про це громадян, розмістивши біля входу до ринку інформацію про порядок роботи ринку, засоби масової інформації.
4.5 У випадку закриття ринку для виконання екстрених заходів при аварійних та надзвичайних ситуаціях, інформація до відома продавців, покупців та органів місцевого самоврядування доводиться негайно.
4.6 Вхід на ринки безоплатний.
5. Вимоги до утримання території ринків та обладнання ринку 5.1. Територія ринку повинна мати: - відокремлену та відгороджену від проїжджої частини, житлового та комунального секторів земельну ділянку; - зручне сполучення громадського транспорту загального користування; - підземні чи наземні переходи для пішоходів; - стоянки для транспортних засобів відвідувачів; - безпечні для руху пішоходів проходи, входи і виходи з розрахунку на кількість відвідувачів; - штучне освітлення території ринку, автостоянок та під'їздів; - телефонний зв'язок; - радіовузол або гучномовець на ринках з кількістю торговельних місць більше 250; - електро- та водопостачання, водовідведення, опалення приміщень; - туалет для персоналу та відвідувачів, туалет для торгівців безкоштовний при наявності квитанції про сплату ринкового збору; - обладнані контейнерами майданчики для збирання відходів і сміття; - продовольчі ринки повинні мати пункт прокату засобів вимірювальної техніки; - стаціонарні холодильні камери; - достатню кількість урн у зоні торгівлі тощо.
5.2. Організація продажу товарів здійснюється в межах ринку, затверджених планом території ринку.
5.3. Робота ринків не повинна погіршувати санітарний та екологічний стан місцевості й негативно впливати на умови проживання населення міста. 5.4. На вході до ринку розміщується вивіска з зазначенням: - повної назви ринку та його власника; - спеціалізації ринку; - режиму роботи; - графічно виконаного плану території з позначенням усіх стаціонарних об'єктів ринку (обов'язково лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи, пункту прокату вагів та майстерні по ремонту вагів та з інформацією про кількість торгових місць, пішохідних і транспортних маршрутів, аварійних виходів.
5.5. На видному доступному для огляду місці встановлюється оформлений стенд з розміщенням інформації: - свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності, його місцезнаходження та телефон; - Дозвіл виконавчого комітету на розміщення даного об’єкта торгівлі; - ці Правила; - витяги з законів України «Про захист прав споживачів» та «Про метрологію та метрологічну діяльність», Правил застосування засобів вимірювальної техніки у сфері торгівлі, громадського харчування та надання послуг, Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування населення; - наказ про призначення відповідальної особи за єдність вимірювань; - Ветеринарно-санітарні правила для ринків; - нормативно-правові акти щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій та відповідальності за несплату ринкового збору; - ставки ринкового збору, затверджені рішенням сесії Мелітопольської міської ради; - тарифи на послуги ринку та правила їх надання, затверджені у встановленому порядку; - інформація про адресу і номери телефонів органів, що контролюють роботу ринків, забезпечують державний захист прав споживачів, здійснюють державний контроль та нагляд за якістю та безпекою товарів, засобів вимірювальної техніки, до яких можна звернутися з питань сертифікації продукції та повірки засобів вимірювальної техніки; - інформація про адреси та номери телефонів лабораторій та установ, які проводять дослідження якості та безпеки продовольчих та непродовольчих товарів для споживачів за їх власний рахунок; - інформація про перелік заборонених до реалізації продуктів харчування; - перелік продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації, відповідно до чинного законодавства України; - інформація про місцезнаходження Книги відгуків та пропозицій, контрольних вагів; - інша інформація.
5.6. Для потреб і зручностей продавців і покупців на території ринку можуть відкриватися магазини, підприємства громадського харчування, побутового обслуговування, телефонного зв'язку, каси продажу квитків на транспорт, готелі тощо.
5.7. На території відкритого ринку, у критих ринках та павільйонах, де реалізуються продукти рослинного і тваринного походження, повинні бути обладнані спеціалізовані зони з продажу окремих видів продукції: овочів і фруктів, м'яса і битої птиці, яєць, молочних продуктів, риби, меду, олії, тощо відповідно до Ветеринарно–санітарних правил для ринків.
5.8. Реалізація сільгосппродуктів, продовольчих, непродовольчих товарів, живої худоби, птиці, кормів, домашніх тварин, декоративних птахів, акваріумних риб, посадкового матеріалу плодово-ягідних культур, овочевої і квіткової розсади, живих садових квітів, насіння овочевих культур і квітів проводиться на спеціалізованих ринках чи на спеціально виділених рядах (секціях) змішаних ринків з обов'язковим дотриманням санітарних та санітарно-ветеринарних вимог.
5.9. Торгові місця для продажу продукції (товарів) з транспортних засобів виділяються на спеціально обладнаних та розмічених майданчиках, що не створює небезпеки для покупців (пішоходів). Продаж продовольчих і непродовольчих товарів здійснюється в окремих зонах цих майданчиків згідно із затвердженою адміністрацією ринку схемою дислокації торгових місць на ринку. Не допускається продаж товарів на стоянках транспортних засобів, на прилеглій території ринку.
5.10. На території ринку пересування транспортних засобів, завіз товарів дозволяється лише до початку торгівлі та після її завершення. Не допускається підвіз товару візками в часи роботи ринку.
5.11. Розташування торгових місць на ринку, торгово-технологічного обладнання має бути зручним для здійснення торгівлі, відповідати вимогам санітарних, протипожежних правил та безпечних умов праці, забезпечувати вільний прохід покупців та належну культуру обслуговування.
5.12. Робоче місце продавця повинно бути належним чином обладнано (криті або відкриті столи, прилавки), мати площу для викладки і зберігання запасів товарів тощо.
5.13. Спеціалізовані зони, ряди прилавків (столів) та майданчики обладнуються господарюючим суб'єктом наочними позначеннями про їх призначення. Усі торгові місця позначаються номерами у відповідності до графічно виконаного плану території.
Для продажу товарів, що були в користуванні, відводяться спеціальні місця.
5.14. Продавцям забороняється використовувати торгові місця не за призначенням. 5.15. Продавцям забороняється захаращувати проходи додатковими столами та прилавками біля власних торгових місць. За додатково зайняту площу (розміщення холодильних вітрин, приставних столів та ін.) біля торговельного місця стягується додаткова плата із розрахунку ставки ринкового збору за один погонний метр.
6. Ринковий збір і послуги, що надаються продавцям, які торгують на ринках 6.1. За право займання торгового місця на ринку справляється ринковий збір у порядку, визначеному Положенням про порядок стягнення та перерахування до бюджету ринкового збору, що затверджений рішенням сесії Мелітопольської міської ради.
6.2. Продавці на ринках зобов'язані сплатити ринковий збір та платежі за послуги ринку до початку торгівлі через касовий апарат адміністрації ринку. Справляння ринкового збору, плати вартості послуг з надання торгового місця на ринку, інших послуг ринку здійснюють касири/контролери ринку із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій відповідно до вимог Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" з видачею касових чеків і Указу Президента України «Про впорядкування механізму сплати ринкового збору.
6.3. За окрему плату продавцям можуть надаватися такі послуги: бронювання торговельних місць, прокат торговельного інвентарю, обладнання, засобів вимірювальної техніки, санітарного одягу, зберігання особистих речей і продукції в камерах схову, на складах і в холодильниках, зважування на товарних вагах, розрубка м’яса (рубачами м’яса ринку), утримання торговельного місця в належному стані, інформаційні оголошення рекламного та довідкового характеру, забезпечення місцями в готелях і на автостоянках за наявності їх на ринку, консультації спеціалістів, вантажно-розвантажувальні роботи і транспортні послуги, приймання для подальшого продажу сільгосппродуктів та інших товарів у бюро торгових послуг тощо.
6.4. Ринковий збір та інші платежі справляються після проведення ветеринарно-санітарної експертизи продукції тваринного та рослинного походження до початку торгівлі. Торгівля без документів, які підтверджують сплату ринкового збору, забороняється. Відповідальність за сплату ринкового збору несуть продавці на ринку та адміністрація ринку відповідно до чинного законодавства.
6.5. При справлянні ринкового збору початком торгівлі вважається час, що настає через дві години з початку роботи ринку. Після закінчення двох годин від початку роботи ринку ринковий збір сплачується продавцем до заняття торговельного місця.
За письмовою угодою з адміністрацією ринку платники ринкового збору можуть сплачувати ринковий збір через установи банків, у тому числі у вигляді передоплати.
6.6. Документи про сплату ринкового збору та за послуги, що надаються ринком, висновок лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи повинні зберігатися продавцем до закінчення торгівлі. Передача торговельного місця та документів про сплату ринкового збору й послуги ринку третім особам забороняється.
6.7. За видані у тимчасове користування санітарний та спеціальний одяг, торговий інвентар, обладнання вноситься заставна плата, облік цих операцій проводиться із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій. Розмір плати встановлюється адміністрацією ринку і не повинен перевищувати вартості виданих напрокат речей у цінах на момент їх видачі.
Заставна плата повертається платнику після повернення у робочому стані взятих напрокат інвентарю, санітарного одягу та інших предметів.
У разі втрати взятих у тимчасове користування речей або їх псування продавець відшкодовує суб'єкту господарювання завданий збиток з урахуванням внесеної заставної плати.
7. Обов’язки адміністрації ринку Адміністрація ринку зобов'язана: 7.1. Підтримувати територію ринку в належному санітарно-технічному і протипожежному стані. Забезпечувати розвиток матеріально-технічної бази ринку. Оснащувати ринок необхідним обладнанням та інвентарем, засобами вимірювальної техніки. Не дозволяти продавцям використовувати власні вимірювальні прилади, які не пройшли відповідну повірку в установленому порядку.
7.2. Дотримуватися Правил благоустрою території міста Мелітополя, затверджених відповідним рішенням сесії Мелітопольської міської ради, якими складені вимоги санітарного очищення територій, прибирання прилеглої території (утримання у літній та зимовий період).
На відведених сезонних ділянках для продажу овочів та фруктів забезпечити: прибирання, вивезення відходів та сміття; встановити контейнери для збору сміття, скласти договори зі спеціалізованим підприємством на вивіз відходів.
7.3. Дотримуватися режиму роботи ринку, погодженого з виконкомом Мелітопольської міської ради.
7.4. Справляти ринковий збір, контролювати його оплату продавцями, перераховувати цей збір до місцевого бюджету в терміни та в обсягах, передбачених відповідними рішеннями міської ради, надавати щомісячну звітність про суми зібраного та перерахованого збору до Мелітопольської ОДПІ та виконавчого комітету Мелітопольської міської ради.
7.5. Забезпечувати продавців на ринку торговими місцями за профілем торгівлі, спеціальним одягом залежно від виду харчової продукції, що реалізується, засобами вимірювальної техніки і торговим інвентарем, місцями зберігання харчової продукції на складах, у холодильниках та інших приміщеннях ринку відповідно до санітарних норм і правил.
7.6. Протягом роботи ринку, згідно з затвердженим режимом, на території ринку забезпечувати безпечний і безперешкодний рух людей та транспортних засобів, здійснювати контроль за додержанням вимог щодо паркування транспортних засобів.
7.7. Узгоджувати свою роботу з установами державної санітарно-епідеміологічної служби, лабораторією ветеринарно-санітарної експертизи на ринку, карантинною інспекцією та іншими органами з попередження та недопущення порушень санітарних норм і правил.
7.8. Надавати в користування лабораторіям ветеринарно-санітарної експертизи пристосовані службові приміщення.
7.9. Створювати належні умови для додержання продавцями правил торгівлі, санітарного і протипожежного стану, правильного використання засобів вимірювальної техніки, інвентарю ринку, підвищення рівня культури торгівлі та безпечних умов праці.
7.10. Надавати продавцям і покупцям інформацію щодо вимог цих Правил, ветеринарно-санітарних правил на ринках, правил протипожежної безпеки, рівня цін через стенди, місцеві газети, радіо тощо.
7.11. Встановити на доступному місці контрольні електронні ваги з відповідними інформаційними табличками; їх місцезнаходження обов'язково зазначити на графічно виконаному плані території ринку.
7.12. Здійснювати контроль за використанням продавцями торгових місць за призначенням. Забезпечувати дотримання продавцями вимог діючих Правил торгівлі на ринках.
7.13. Забезпечувати централізоване прання санітарного та спеціального одягу, миття та дезінфекцію торгового інвентарю, обладнання, засобів вимірювальної техніки, що надаються продавцям.
7.14. Засоби вимірювальної техніки, які використовуються продавцями на ринку, повинні бути в справному технічному стані, мати повірочне тавро територіального органу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики та проходити періодичну повірку в установленому порядку. Суб’єкти підприємницької діяльності, які використовують власний санітарний або спеціальний одяг, торговельний інвентар та засоби вимірювальної техніки несуть персональну відповідальність за його відповідність санітарним та технічним нормам.
7.15. Мати зареєстровані: санітарний журнал установленої форми, книгу відгуків та пропозицій, які повинні знаходитися у приміщенні адміністрації ринку на видному й доступному місці, а також Журнал реєстрації перевірок установленого зразка.
7.16. Забезпечувати постійне вивезення відходів і сміття, а також після закінчення роботи ринку належне очищення (з вологим прибиранням) та дезінфекцію всіх приміщень, торгових об'єктів і торгових місць ринку. Поточне прибирання проводиться безперервно впродовж усього дня за умови захищеності продукції (товарів) від забруднення та дотримання норм охорони праці.
7.17. Забезпечувати регулярне проведення спеціальних санітарних заходів за щомісячним графіком: дезінфекцію, дезінсекцію, дератизацію. Інформація про санітарні дні з прибирання території, приміщень, обладнання та інвентарю розміщується на видному місці при вході на ринок та в приміщенні адміністрації.
7.18. Створити на ринку необхідні умови для здійснення правоохоронними і контролюючими органами діяльності згідно з їх повноваженнями.
7.19. Забезпечувати робітників ринку одягом, який відповідає санітарним вимогам, контролерів бейджами або спеціальними пов’язками на рукав.
7.20. За угоду купівлі-продажу, укладену на ринку між продавцем і покупцем, адміністрація ринку відповідальності не несе.
7.21. Оснащувати прокатний пункт ринку тільки засобами вимірювальної техніки, які занесені до Державного реєстру України.
7.22. Не дозволяти продавцям на ринку використовувати несправні, не повірені власні засоби вимірювальної техніки та ваги побутового призначення.
7.23. Забезпечувати проходження медогляду працівниками ринків.
8. Права адміністрації ринку Адміністрація має право: 8.1. При наданні продавцям торгових місць на майбутній період укладати з ними письмову угоду (договір), в якій зазначається термін дії угоди, асортимент (вид) товарів, що реалізуються, розташування торгового місця, умови надання торгового місця, розмір та порядок оплати, перелік послуг, які надає ринок, та їх вартість, відмовляти (або призупиняти дію договору) у бронюванні торгового місця при систематичному порушенні цих Правил.
8.2. Здійснювати оперативний контроль протягом дня за наявністю у торгуючих необхідних документів.
8.3. На кожний випадок порушення цих Правил адміністрація ринку складає акт про порушення.
8.4. Здійснювати постійний метрологічний контроль сумісно з територіальним органом Держспоживстандарту України.
9. Обов’язки продавців, які здійснюють торгівлю на ринках Продавці зобов’язані: 9.1. Використовувати торгові місця тільки за призначенням.
9.2. На торговому місці продавця (суб’єкта підприємницької діяльності – юридичної або фізичної особи) мати інформацію із зазначенням: - назви юридичної особи або прізвища, імені та по батькові суб’єкта підприємницької діяльності; - місцезнаходження, телефону юридичної особи; - прізвища, імені та по батькові продавця.
9.3. На торговому місці повинні знаходитися: - копія свідоцтва про державну реєстрацію суб’єкта підприємницької діяльності; - копія ліцензії у разі здійснення господарської діяльності, яка підлягає ліцензуванню; - копія патенту про сплату фіксованого розміру прибуткового податку або свідоцтва про сплату єдиного податку; - оформлена особиста медична книжка в разі продажу продовольчих товарів; - копії документів, що підтверджують якість та безпеку продукції та товарів; у разі реалізації тропічних плодів - копії документів, що підтверджують їх походження та проходження фітосанітарного контролю; - висновок лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку в разі продажу сільськогосподарської продукції, необроблених харчових продуктів тваринного походження або рослинної продукції; - документи про сплату ринкового збору та послуг ринку; - копія відповідної угоди, укладеної з адміністрацією ринку, у разі займання торгового місця на умовах бронювання; - книга обліку доходів та витрат Форми-10 для фізичних осіб-підприємців, які здійснюють підприємницьку діяльність на загальній системі оподаткування; - довідка (форми – 3-ДФ) – для громадян, які реалізують сільськогосподарську продукцію, вирощену на земельній ділянці, наданої ним для ведення особистого селянського господарства, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, ведення садівництва та індивідуального дачного будівництва; - документ, що засвідчує особу; - одноразовий патент – для громадян, які здійснюють торговельну діяльність без державної реєстрації; - інші документи, які передбачені цими Правилами. Для найманих працівників: - копія патенту платника фіксованого податку завірена податковою інспекцією; - довідка про трудові відносини фізичної особи з платником єдиного податку; - трудовий договір між працівником і фізичною особою-підприємцем; - документ, що засвідчує особу.
9.4. Під час проведення органами контролю або адміністрацією ринку перевірок роботи суб'єктів підприємницької діяльності продавці повинні пред'явити зазначені документи.
9.5. Сплачувати ринковий збір та платежі за послуги ринку.
9.6. У разі втрати взятих напрокат речей або їх псування відшкодувати суб’єкту господарювання завданий збиток з урахуванням внесеної заставної плати.
9.7. Дотримуватися вимог законодавства, в тому числі цих Правил, Ветеринарно-санітарних правил для ринків, Правил продажу продовольчих товарів, Правил продажу непродовольчих товарів, Правил роботи дрібнороздрібної торговельної мережі, Правил користування засобами вимірювальної техніки у сфері торгівлі, громадського харчування та надання послуг, Правил протипожежної безпеки, безпеки руху та інших нормативних документів, які регламентують порядок реалізації тієї або іншої групи товарів.
Продавцям (фізичним особам, які не є суб'єктами підприємницької діяльності) забороняється використовувати власний санітарний або спеціальний одяг, торговий інвентар, засоби вимірювальної техніки.
Продавці (суб'єкти підприємницької діяльності) можуть мати власний санітарний або спеціальний одяг, торговий інвентар, засоби вимірювальної техніки.
9.8. Надавати покупцям відомості про товари, не допускати порушення прав споживачів, бути ввічливими, охайно одягненими, відпускати товар упакованим або в тару покупця повною мірою і вагою; на торговельному місці їм забороняється палити, розпивати спиртні напої. Особи в нетверезому стані не допускаються до торгівлі на ринку.
9.9. Надавати на вимогу покупців документи, що свідчать про безпеку та якість товарів, а на сільськогосподарську продукцію, необроблені харчові продукти тваринного походження або рослинної продукції - висновок лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи про відповідність продуктів, що реалізуються, ветеринарно-санітарним нормам.
9.10. Зразки товарів, що є у продажу, повинні бути виставлені на видному для покупців місці та мають бути позначені ціни на товари на ярликах цін (цінниках), клейких стрічках, оформлених відповідно до чинного законодавства.
9.11. Здійснювати розрахунки з покупцями за товари, придбані на ринку, відповідно до встановленого законодавством порядку.
9.12. Продавець (суб'єкт підприємницької діяльності, який відповідно до законодавства звільнений від застосування реєстраторів розрахункових операцій та розрахункових книжок) повинен на вимогу покупця видати товарний чек, або іншій письмовий документ, що засвідчує факт купівлі, у якому зазначаються найменування суб'єкта господарювання та ринку, ряд та номер торгового місця, найменування товару, ціна товару, дата продажу, прізвище, ініціали продавця та його підпис.
9.13. У разі продажу покупцю неякісного товару задовольнити його вимоги згідно з Законом України „Про захист прав споживачів”.
У разі продажу товару неналежної якості без попереднього застереження продавцем, який не є суб’єктом підприємницької діяльності, задовольнити пред’явлені на вибір споживача вимоги, а саме: замінити товар на якісний, знизити ціну або одержати назад проданий товар та повернути гроші.
9.14. При продажі продовольчих товарів, а також при наданні послуг із продажу продовольчих товарів (рубачі м'яса, тощо) проходити обов'язкове медичне обстеження, його результати заносити до особистих медичних книжок. Особи, які не пройшли медичне обстеження, до роботи не допускаються.
9.15. Продавці, які здійснюють торговельну діяльність на ринку, зобов’язані протягом усього періоду роботи мати і на вимогу відповідних органів пред’являти паспорти або інші документи, які їх замінюють.
Продавець, уповноважений юридичною особою (орендарем торговельного місця) здійснювати від його імені продаж товарів, зобов’язаний також пред’являти документ (наказ про прийняття на роботу, трудовий договір або інший договір цивільно-правового характеру), який підтверджує його право здійснювати торговельну діяльність.
9.16. У разі надходження на ринок продукції в кількості, яка перевищує технічні можливості ринку щодо її розміщення зобов'язаний повідомити про це адміністрацію ринку. Адміністрація ринку за можливістю повинна надати допомогу у розміщені продукції на інших ринках міста.
10. Права продавців Права продавців встановлюються відповідними нормативно-правовими актами та угодою з адміністрацією ринку про надання торгового місця. Адміністрація ринку при наданні продавцям торговельних місць на визначений термін укладає з ними письмову угоду в якій рекомендується зазначати термін дії угоди, асортимент (вид) товарів, що реалізуються, розташування торговельного місця, умови оренди торговельного місця, розмір та порядок оплати за оренду майна, перелік послуг, які надає ринок, та їх вартість.
11. Права споживачів Права споживачів визначені Законом України „Про захист прав споживачів” та іншими законодавчими, нормативно-правовими актами.
12. Контроль за роботою ринків 12.1. Контроль за дотриманням цих Правил, вимог та норм, які регламентують торговельну діяльність, здійснюються контролюючими органами, а також посадовими особами органів місцевого самоврядування в межах наданих повноважень.
12.2. Контролюючі органи проводять перевірки діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, які здійснюють свою діяльність на території ринку, відповідно до чинного законодавства. За згодою контрольних органів проведення перевірок роботи суб’єктів підприємницької діяльності, які здійснюють свою діяльність на території ринку, відбувається в присутності представників адміністрації ринку.
12.3 Державні інспектори ветеринарної медицини мають право здійснювати державний ветеринарний контроль і нагляд за діяльністю суб’єктів господарювання, які здійснюють реалізацію продукції та сировини тваринного і рослинного походження. Крім того, вони мають право забороняти реалізацію продукції тваринного, а також рослинного походження, обмежувати, забороняти чи припиняти діяльність суб’єктів господарювання у разі порушення ними ветеринарно-санітарних вимог, якщо такі можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей. 12.4. На ринку ведеться Журнал реєстрації перевірок установленого зразка, до якого усіма контролюючими органами в обов’язковому порядку вносяться записи про проведення та результати перевірки.
12.5. З метою комплексного обстеження ринків на дотримання вимог цих Правил створюється робоча група, результати роботи якої підлягають розгляду на засіданні Координаційної ради з питань розвитку малого підприємництва.
13. Відповідальність адміністрації та продавців на ринках 13.1. Особи, винні в порушені цих Правил, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
13.2. Впровадження господарської діяльності без державної реєстрації як суб’єкта господарювання або без одержання ліцензії на провадження певного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону, чи без одержання дозволу, іншого документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачене законом, – тягне за собою відповідальність згідно чинного законодавства України.
13.3. Адміністрація ринку несе відповідальність за результати перевірок на ринку та на торговельних місцях, неприйняття дієвих заходів з усунення виявлених порушень.
13.4. Адміністрація ринку несе відповідальність за допущення продавцями порушень цих Правил та інших нормативних документів у межах повноважень, наданих їй щодо контролю за їх дотриманням.
13.5. Лабораторія ветеринарно-санітарної експертизи несе відповідальність за якість проведення експертизи, санітарне благополуччя, безпеку та якість сировини та продуктів харчування, що підконтрольні ветеринарній службі.
13.6. Продавці повинні дотримуватися вимог чинного законодавства щодо продажу товарів, на які запроваджено державне регулювання цін, і несуть відповідальність за їх порушення.
14. Особливості торгівлі продовольчими товарами 14.1. Продаж продовольчих товарів на ринках здійснюється з додержанням Ветеринарно-санітарних правил для ринків, Правил продажу продовольчих товарів, Правил роботи дрібнороздрібної торговельної мережі, інших нормативно-правових актів, які регулюють торговельну діяльність та захист прав споживачів.
14.2. Висновок державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку (експертний висновок, етикетка) щодо якості та безпеки продукції у ветеринарному відношенні, наявність документів про сплату ринкового збору і наданих послуг є підставою для зайняття продавцем місця на ринку за профілем торгівлі.
14.3. На ринках дозволяється продавати харчові продукти, не заборонені для реалізації. Такі харчові продукти можна продавати тільки за наступних умов: - продовольчі товари промислового виробництва дозволяється реалізовувати на об’єктах дрібно-роздрібної торгівлі та магазинх при наявності необхідних умов та необхідного пакету документів, що свідчать про безпеку та якість; - м'ясо, отримане від забою худоби у власних чи фермерських господарствах, - при наявності ветеринарної довідки про передзабійний клінічний стан тварин або ветеринарного свідоцтва (довідки), виданих місцевою установою державної ветеринарної медицини, та висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку; - молоко і молочну продукцію, отриману від власних чи фермерських господарств, - при наявності довідки про клінічний огляд тварини та епізоотичний стан місцевості, виданої установою державної ветеринарної медицини за місцем вироблення продукції, особистої медичної книжки продавця, виданої в установленому порядку, та за наявності висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку; - курячі яйця, отримані від власних чи фермерських господарств. - при наявності свідоцтва або довідки про клінічний огляд птиці та епізоотичний стан місцевості, виданої місцевою установою державної ветеринарної медицини, та за наявності висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку; - мед, отриманий від власних чи фермерських господарств, - при продажу в межах району проживання власника при наявності ветеринарно–санітарного паспорта на пасіку; якщо власник з іншого району – при наявності ветеринарного свідоцтва ф. №2, ветеринарно–санітарного паспорта і наявності висновку лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку; - рибу, інші гідробіонти непромислового виробництва - при наявності ветеринарного свідоцтва (довідки) місцевої установи ветеринарної медицини та висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку; - картоплю, овочі, фрукти, у тому числі тропічні, ягоди, баштанні культури, сухофрукти, горіхи, сушені гриби окремо від солінь, квашеної та маринованої плодоовочевої продукції - при наявності висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку, - продукцію рослинного походження, яка доставлена для реалізації від власних чи фермерських тепличних господарств, і має експертний висновок державної лабораторії ветеринарної медицини за місцем виходу продукції щодо якості та безпеки, - ветеринарного контролю (огляду), а за необхідності - лабораторного дослідження; - олію (крім промислової розфасовки), дикорослі плоди, ягоди та сухі гриби - при наявності висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку; - солоно-квашені, мариновані овочі та фрукти - при наявності висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертиза на ринку та дотримання чинних ветеринарно-санітарних вимог при торгівлі; - зернові, круп'яні продукти, борошно в чистих мішках або іншій тарі, розміщеній на підставках, стелажах або піддонах, - при наявності висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку. Продукція, що підлягає обов'язковій сертифікації, дозволяється до продажу за наявності в документах, згідно з якими вона надійшла, реєстраційних номерів сертифіката відповідності чи свідоцтва про визнання відповідності та/або декларації про відповідність, якщо це встановлено технічним регламентом з підтвердження відповідності на відповідну продукцію.
14.4. На ринках забороняється продаж: - фізичними особами, які не є суб'єктами підприємницької діяльності - хліба і хлібобулочних виробів, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; - кондитерських і кулінарних виробів, напівфабрикатів із м'яса і риби (фарш, котлети, кров'яні та домашні ковбаси, зельц, холодець, ікра рибна тощо), а також консервованих продуктів (овочі, м'ясо, риба, ікра та інші консерви), виготовлених у домашніх умовах; - продовольчих товарів промислового виробництва (масла вершкового, сирів, ковбас, копчення тощо) без наявності документів, що засвідчують їх якість та безпеку (копії сертифіката відповідності чи свідоцтва про визнання, якщо продукція підлягає обов'язковій сертифікації, та копії документа виробника, що підтверджує належну якість товару, а також відповідних ветеринарно-санітарних документів); - імпортованих фруктів та овочів без документів, що підтверджують джерело їх придбання та проходження фітосанітарного контролю; - зернових, круп’яних продуктів, забруднених насінням шкідливих бур’янів.
14.5. Продукція тваринного і рослинного походження, що не реалізована протягом робочого дня і яка не зберігалася в холодильних камерах ринків, наступного дня підлягає огляду та органолептичній оцінці спеціалістами державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку, а за потреби - додатковим лабораторним дослідженням. 15. Особливості торгівлі непродовольчими товарами 15.1. На ринках дозволяється реалізовувати як нові непродовольчі товари, так і ті, що були в користуванні, крім заборонених для продажу. Для продажу товарів, що були в користуванні, відводяться спеціальні місця.
15.2. Окремі непродовольчі товари можна продавати на ринках тільки за умови: - нові товари, які підлягають обов'язковій сертифікації, - наявності в документах, згідно з якими вони надійшли, реєстраційних номерів сертифіката відповідності чи свідоцтва про визнання відповідності та/або декларації про відповідність, якщо це встановлено технічним регламентом з підтвердження відповідності на відповідний товар; - предмети гігієни, санітарії, товари побутової хімії, іграшки для немовлят виключно в індивідуальній споживчій тарі із зазначенням необхідної для споживача інформації. На кожній іграшці або індивідуальній споживчій тарі повинна бути зазначена необхідна доступна, достовірна інформація відповідно до вимог Закону України "Про захист прав споживачів". Перевірка іграшок на звук повинна проводитися за допомогою повітродувного устаткування; - косметично-парфумерні вироби - додержання температурних режимів у місцях, не доступних попаданню прямих сонячних променів; - побутові газові прилади, що були в користуванні (газові плити, газові котли, газові колонки, тощо) – наявності документів, що підтверджують їх придатність до подальшої експлуатації і які видані відповідними службами газового господарства; - транспортні засоби (автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів і моделей, самохідні машини, причепи, напівпричепи, мотоколяски і номерні агрегати до них) - спеціально виділеного для них місця або створення спеціального ринку згідно з Правилами роздрібної торгівлі транспортними засобами і номерними агрегатами, затвердженими наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 31.07.2002 №228 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 20.08.2002 №681/6969; - меблі, одяг та головні убори з натурального хутра, електропобутові та телерадіотовари - розміщення в пристосованих для торгівлі даними товарами торгових місцях. В експлуатаційних документах (інструкції з експлуатації, паспорті, етикетці, гарантійному талоні) нової побутової техніки продавець обов'язково робить відмітку про продаж; - шкури цінних порід звірів, одяг та головні убори з них - відповідного їх маркування та наявності документів, що підтверджують законність їх придбання; - примірники аудіовізуальних творів і фонограм - через спеціалізовані підприємства торгівлі, спеціалізовані відділи (секції) підприємств з універсальним асортиментом товарів; - ювелірні та інші вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння при наявності ліцензії; - пестициди та агрохімікати – наявності ліцензії; - ліки, лікарські рослини - наявності ліцензії.
15.3. На ринках з продажу непродовольчих товарів дозволяється встановлювати об’єкти дрібно-роздрібної торгівлі (кіоски, павільйони та інші) продовольчими товарами тільки в спеціально відведених місцях.
15.4. На ринку забороняється продавати: - вогнепальну, газову, пневматичну, холодну зброю, бойові припаси та спеціальні засоби самооборони; - готове армійське спорядження, а також тканини, які використовуються для його виробництва, інші товари військового асортименту, формене обмундирування; - білизну зі штампом організацій і підприємств; - наркотичні засоби; - пальне для транспортних засобів, газ, мазут, - балони із скрапленим газом; - піротехнічні вироби та вибухові засоби; - порнографічні видання; - тварин, риб і рослин, занесених до Червоної книги України, дикорослих рослин, у тому числі лікарських, польових квітів; - аудіо-, відеопродукцію (крім розміщених на них спеціалізованих підприємств торгівлі); - заборонених знарядь лову риби, диких птахів та мисливських тварин – електровудок, колючих знарядь лову (гарпуни, остроги, драчі), самоловів (сільця, самостріли, капкани, западні), отруйних для риби принад, а також усіх готових знарядь лову із сіткоснастевих матеріалів (сітки, вентері, павуки, косинки, путанки, бредні та ін.).
Заступник начальника відділу з економіки та перспективного розвитку міста І.О. Фурсова
|