|
Інформація начальника управління Пенсійного фонду України в м. Мелітополі Христової С.В. про стан виконання заходів щодо забезпечення трудових прав працівників, легалізація заробітної плати та зайнятості населення міста.
Питання наповнення бюджету є головним направленням роботи керівника будь-якої установи або території, отже і для управління Пенсійного фонду України вирішення цього питання є пріоритетним.
Основними чинниками, які впливають на надходження до бюджету Пенсійного фонду та місцевого бюджету, є офіційна зайнятість населення міста, фонд оплати праці, рівень виплачуваної заробітної плати та доходи від підприємницької діяльності.
Саме ці чинники є виміром добробуту наших мешканців, розвитку міста.
Наше управління має вичерпну інформацію, яка дозволяє аналізувати ці чинники, визначати тенденції розвитку або скорочення напрямків господарської діяльності у місті, виявляти суб`єктів господарювання, які порушують чинне законодавство щодо забезпечення прожиткового мінімуму працюючим.
За офіційною статистикою у місті мешкає 157,4 тис. осіб, з них: - 71,8 тис., або 45,6% - непрацездатне населення (це пенсіонери, діти, студенти навчальних закладів); - 85,6 тис. осіб мають працездатний вік, з них - 36 тис. – працюють та отримують офіційну заробітну плату; 15273 осіб зареєстровані як приватні підприємці, з них офіційно декларують свої доходи лише 6826 осіб, або 45% від зареєстрованих; 1100 людини зареєстровані у центрі зайнятості як ті, що шукають роботу; біля 8000 осіб мають тимчасові заробітки; 33,7 тис. осіб працездатного віку у місті не мають офіційних доходів, тобто майже дорівнює кількості зайнятого населення.
Ці цифри приведені для визначення проблеми, яка є у місті у конкретної людини.
Якщо припустити, що половина людей, тобто близько 16 тис. осіб працюють у “тіньовому” секторі та отримують тільки мінімальні доходи, то це вже близько 14 млн. грн. фонду заработної плати та 4,8 млн. грн. додаткових коштів в бюджет Пенсійного фонду України та 2,1 млн. грн. в місцевий бюджет.
Крім того, ці люди втрачають право на соціальний захист, право на пенсію.
Наше управління має можливість аналізувати рівень доходу працюючих громадян щомісяця, визначати так звані сектори “сірої” зайнятості, де декларуються доходи нижче мінімуму.
Ми володіємо інформаційно-аналітичним матеріалом, але у нас немає дієвих важелів впливу на “тіньовий” сектор економіки для забезпечення легалізації доходів, тому для подолання цієї проблеми ми “приречені” працювати з партнерами - податковою інспекцією, управлінням праці та соціального захисту населення, з державною інспекцією праці, з правоохороними органами, з виконачим комітетом міської ради, і це ми обов`язково робимо.
02 березня 2010 року було видано розпорядження Кабінету України за № 359-р “Про затвердження плану заходів щодо детінізації доходів та відносин у сфері зайнятості населення”.
На виконання цього розпорядження між Пенсійним фондом України та Державною податковою адміністрацією України підписаний протокол № 4 “Про обмін інформацією між Пенсійним фондом України та Державною податковою адміністрацією України”. Ці документи спущені до територіальних структур та на нашому рівні налагоджена тісна співпраця в цьому напрямку.
Протягом поточного року ми вже направили до Мелітопольської ОДПІ інформацію по 123 підприємствах, де рівень зарплати у найманих працівників нижче мінімума.
У свою чергу ми отримали вже від колег інформацію по виявлених у 40 приватних підприємців незареєстрованих найманиих працівників у кількості 186 осіб. Проведена робота, дораховані кошти до бюджету, зареєстровані люди, з`явилися у них відмітки про стаж.
В цьому році затверджені спільні заходи з міським відділом міліції та управлінням Пенсійного фонду по забезпеченню інтересів держави при нарахуванні та сплати внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. І це дійсно допомагає в роботі, наприклад, коли треба розшукати боржника або порушника, який укривається від відповідальності.
Ще цікава інформація виявилась при співпраці з правоохоронцями – для отримання кредитів в банках надаються довідки з значними обсягами заробітку, у тому числі найманим працівникам у приватних підприємців, які офіційно не зареєстровані.
У ході проведення контрольно-перевірочної роботи при встановленні порушень законодавства про оплату праці, матеріали перевірок направляються до Мелітопольської міжрайонної прокуратури. Протягом 2010 року направлено матеріали по 7 перевірках.
Плідно співпрацюємо з інспекторами праці. У нас щомісяця складаються графіки спільних перевірок суб`єктів підприємницької діяльності, які порушують законодавство в частині оплати праці. В цьому році перевірено 12 підприємств, на 10 з них виявлені незначні порушення. Але на наш погляд, такі перевірки дієвого значення не мають в частині легалізації зайнятості.
Вважаємо, що більш результативними в цьому напрямку будуть спільні рейди, які можливо організовувати міською робочою групою з питань легалізації зайнятості та зарплати з залученням спеціалістів контролюючих та правоохороних органів, причому без попереднього повідомлення про це суб`єктів підприємництва, а конкретних адрес, куди направляти ці рейди, ще достатньо.
У нашому місті зареєстровано 1921 юридичних осіб – суб`єктів господарювання, не враховуючи громадські об`єднання. Мають найманих працівників та сплачують офіційну заробітну плату 859, тобто 44,7 % від зареєстрованих.
В цьому році з різних пичин припинили діяльність 113 підприємств, на яких працювало 623 найманих працівника з фондом оплати у 2009 році – 5607,3 тис. грн.
Зменшена кількість працюючих майже на всіх групах підприємств містана 923 особи.
87 суб`єктів господарювання, або 10 % від загальної кількості, сплачують заробітну плату більш ніж 50% своїм працівникам у розмірах, нижче прожиткового мінімуму.
Слід зазначити, що профілактичні та контрольні заходи, які проводяться в місті спільно з виконкомом, контролюючими та правоохороними органами, мають певні результати. “Мінімізаторів” у порівняні з минулим роком зменьшилось на 85 осіб.
Середній рівень зарплати за 9 місяців цього року зріс практично во всіх сферах діяльності, по місту темп росту складає 120,2 %.
У цілому по місту середня зарплата складає 1557 грн., при цьому для працюючих на підприємствах вона складає 1610 грн., у фізичних осіб – 881 грн.
Нижче середньої зарплати по місту мають наймані працівники підприємств машинобудівної, харчової промисловості, торгівлі, автотранспорту, зв`язку, будівельної індустрії.
Слід звернути увагу на автотранспорт, де середня зарпалта складає лише 544 грн. на місяць.
Є питання щодо дотримання чинного законодавства представниками так званого “малого бізнесу”. Назву декілька цифр. У місті розташовано 15 ринків та торговельних майданчиків, де офіційно зареєстровано 9555 торговельних місць.
Приватних підприємців зареєстровано 15273, з них офіційно працюють та декларують доходи 6826, тобто 45% від зареєстрованих. У цих підприємців офіційно працюють аж 2629 найманих працівників.
У вересні сплатили єдиний податок 5004 приватних підприємця, фіксовану ставку – лише 1579, а найманих осіб у них зареєстровано 3 особи.
На загальному оподаткувані декларують свій доход лише 225 фізичних осіб, які мають офіційно 338 найманих працівників.
Вважаємо, що цей сектор економіки міста потребує уваги. Тим паче, що законопослушні учасники цього сектору зацікавлені у тому, щоб всі мали однакові умови та відповідальність.
Завершуя, хочу подякувати своїх колег, партнерів за допомогу у роботі, наголосити, що до завершення цієї роботи ще далеко.
10 вересня цього року розпорядженням міської голови було затверджено детальний План заходів щодо детінізації доходів і відносин у сфері зайнятості населення на 2010-2011 року, та наші спеціалісти готові та будуть й в подальшому плідно співпрацювати у цьому напрямку з місцевою владою, контролюючими та правоохороними органами.
Начальник управління Пенсійного фонду України в м.Мелітополі С.В.Христов
|